پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 تير 1398 - 15:28
راهبرد جدید انصار الله یمن

فرودگاه در برابر فرودگاه

کد خبر : 3278

پایگاه رهنما:

انصار الله یمن در چند هفته اخیر فرودگاه‌های عربستان را به‌عنوان اهدافی مشروع برای خود معرفی کرده است. در این راستا چندین حمله به فرودگاه نجران و جیزان صورت گرفت و حتی سامانه دفاعی پاتریوت در جیزان نیز هدف حملات موشکی انصارالله قرار گرفت. ارتش یمن دوشنبه ۲۰ خرداد به پایگاه هوایی ملک خالد در شهر «خمیس مشیط» در استان عسیر عربستان حمله کرد. شهر خمیس مشیط در منطقه عسیر (جنوب غرب عربستان) قرار دارد. این شهر از لحاظ تعداد ساکنین پنجمین شهر بزرگ عربستان به شمار می‌آید و از اهمیت تجاری زیادی برای این کشور برخوردار است.

اما مهم‌ترین حمله به فرودگاه‌های عربستان در استان عسیر صورت گرفت. یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن چهارشنبه ۲۲ خرداد یک فروند موشک بالدار کروز به فرودگاه بین‌المللی اب‌ها در جنوب عربستان شلیک کرد. یک منبع در یگان موشکی این کشور گفته این موشک به‌دقت به هدف اصابت کرده و پرواز هواپیما‌ها در پی این حمله متوقف‌شده است. این دومین بار بود که یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی برای مقابله با عربستان و امارات موشکی از نوع کروز استفاده می‌کند، بار اول نیروگاه اتمی البراکه در ابوظبی در سال ۲۰۱۷ با این موشک هدف قرار گرفته بود. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که موشک کروز به برج مراقبت اصابت کرده و این اصابت منجر به تخریب و انهدام آن شده است. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن تأکید کرده که اصابت این موشک به معنای این است که جدیدترین سامانه‌های راداری آمریکا برای مقابله با موشک‌های کروز نتوانسته با این موشک مقابله کند.

شکست پاتریوت در رهگیری موشک‌های یمنی
اما نکته مهم در مورد حملات اخیر انصارالله این است که سامانه‌های دفاعی عربستان کاملاً در برابر موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی ناکارآمد بوده‌اند. درواقع سامانه موشکی-دفاعی پاتریوت آمریکا که در عربستان مستقرشده است، نتوانسته موشک‌های انصارالله را منهدم کند. رسانه‌های عربی با طرح این پرسش که فایده سامانه پاتریوت در عربستان چیست، اعلام کرده‌اند که این سامانه چندین بار است که نتوانسته موشک‌های شلیک‌شده از سوی یمن را رهگیری و منهدم کند و این موشک‌ها، مراکز و مواضع حساس را در عربستان هدف قرار داده است. اخیراً با توجه به همگرایی‌هایی که بین رژیم صهیونیستی و سعودی مشاهده‌شده است، زمزمه‌هایی درباره احتمال خرید سامانه دفاعی «گنبد آهنین» از سوی ریاض از تل‌آویو به گوش می‌رسد. این اقدام از سوی مسئولان سعودی در حالی انجام خواهد شد که گزارش‌های زیادی درباره ناکارآمدی گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های شلیک‌شده از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین منتشرشده است. به‌گونه‌ای که از ۶۹۰ موشک شلیک‌شده از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی در جریان جنگ دوروزه اخیر، این سامانه دفاعی کمتر از ۳۰ درصد آن‌ها توانست را رهگیری کند.

درواقع حملات متعدد انصارالله به جنوب عربستان و موفقیت این حملات به معنای این است که این جنبش به سلاح جدید و پیشرفته‌ای دست‌یافته است که می‌تواند با ایجاد تعادل، بازدارنده‌ای کارآمد علیه ائتلاف سعودی- اماراتی و حملات آن باشد. پرونده‌ای که صنعا تصمیم به گشودن آن گرفته، فرودگاه‌های جنوبی عربستان در مقابل فرودگاه صنعا است. انصارالله یمن به دنبال آن است تا با حمله به فرودگاه‌های سه استان عسیر، جیزان و نجران در جنوب عربستان متجاوزان را به‌نوعی فلج کند. چراکه حملات هوایی علیه مردم یمن از این سه استان صورت می‌گیرد و درصورتی‌که انصارالله موفق به ناامن کردن فرودگاه‌های این سه استان شود، می‌توان شاهد کاهش محسوس حملات هوایی عربستان از این منطقه بود.

چند نکته مهم در موردحمله انصارالله به فرودگاه «ابها»
- رسیدن موشک کروز که حامل کلاهک انفجاری است، به فرودگاهی با این درجه از اهمیت، بدان معناست که سامانه‌های هوایی ائتلاف و موشک‌های آمریکایی «پاتریوت» دیگر برای محافظت از فرودگاه‌ها و دیگر اهداف عربستانی و اماراتی مناسب نیستند و میلیارد‌ها دلاری که برای خرید این سامانه‌های موشکی هزینه شده، بربادرفته است.
- اقدام جنبش انصارالله به موشک‌باران فرودگاه‌ها در عربستان و شلیک موشک‌ها بعد از پهپاد‌های مین‌گذاری شده، بدان معناست که این موشک‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین از پتانسیل منحصربه‌فرد و کلاهک‌های انفجاری برخوردار هستند و شلیک‌کننده آن‌ها هم‌زمان قدرت بالایی در کنترل دارد یعنی این‌که این موشک‌ها، برخلاف ادعای دشمنان، بی‌فایده و نمایشی نیستند.
- جنبش انصارالله ابتکار عمل و هدایت کردن مسیر جنگ طبق دلخواه خود را در دست دارد و حمله به فرودگاه ابها، پیامی به رهبران نظامی سعودی و اماراتی بوده و تحولات آینده بزرگ‌تر است و تمامی فرودگاه‌های عربستان و امارات، چه‌بسا طی روز‌ها و چند هفته آینده موردحمله قرار گیرند.
- برنامه زمان‌بندی موشک‌باران فرودگاه ابها، یعنی بعد از کمتر از ۱۰ روز از برگزاری سه نشست مکه، به این معناست که تمام بیانیه‌های محکوم‌کننده و همبستگی با عربستان هیچ ارزش واقعی ندارد و عربستان به‌تن‌هایی در معرض جنگی قرار دارد که معتقد بود دست بالا را در آن دارد و می‌تواند آن را حداکثر طی سه هفته یکسره کند.

ارسال نظرات